Havacılık Tarihimizin En Kara Günü

tarafından
72
Havacılık Tarihimizin En Kara Günü

Havacılık Tarihimizin En Kara Günü

1974 Orly Faciası

Türk hava Yolları’nın En Büyük Kazası

3 Mart 1974 günü havacılık tarihimiz bakımından en kara günümüz olarak bilinir. Türk Hava Yollarına ait İstanbul – Paris seferini yapacak olan McDonnell Douglas DC-10 tipi Ankara adını taşıyan uçak sabah saatlerinden İstanbul’dan havalanır ve normal uçuşunu tamamlayarak Paris’in Orly havaalanına iner.

Ancak bu uçuşun bir de ikinci ayağı vardı. Paris’ten de yolcu alımı yaptıktan sonra uçak Londra’ya devam edecektir. O gün British Airways çalışanları grevde oldukları için British Airways uçakları çalışmamaktadır. İngiltere’ye gidecek olan insanların bazıları da Türk Hava Yollarının bu seferinden bilet almışlardır. DC-10 uçaklarının toplam kapasitesi 400’e kadar çıkmaktadır. Bu uçakta ise o gün 346 yolcu vardır. Yolcular ve bagajlar uçağa yüklendikten sonra uçak yerel saatle 12:46’da Orly havaalanından havalanır.

Uçak 7000 metre yüksekliğe geldiğinde arka taraftan patlama sesine benzer bir ses duyulur ve ortalık bir anda cehenneme döner. Uçaktan kopan bir parça uçağın arkasında, gövdenin üst kısmında bulunan motoru ve uçağın kontrol edilmesini sağlayan dümen mekanizmasını parçalar. Uçak artık pilotlar tarafından kontrol edilemez bir hale gelmiş. Kısa bir süre sonra içindeki 346 yolcu ile birlikte Ermenonville ormanına saatte 800 kilometre hızla çakılır.

Kazanın sebebiyle ilgili yapılan araştırmalar sonucunda kargo yükleme işlemi bittikten sonra kargo kapısının düzgün bir şekilde kitlenmediği anlaşılır. Kapı havada koparak önce motoru, sonrasında da kontrol ekipmanlarını parçalamıştır. Kapı koptuktan sonra uçağın içerisinde bir sirkülasyon oluşmuş, uçağın taban kısmı yarılarak bazı yolcular koltukları ile birlikte bu yarıktan aşağı uçmuşlardır.

Kazada uçakta bulunan 346 kişinin tamamı hayatını kaybetmiştir. Sadece 40 kişinin kimliği bakılarak tespit edilebilmiş, 9 kişinin kimliği ise hiçbir zaman tespit edilememiştir. Geri kalan yolcuların kimlikleri ise kaza alanına yayılan 20 binden fazla parçanın toparlanması sonucundan tespit edilmiştir. Bu kaza 1979 yılında meydana gelen ve 583 kişinin hayatını kaybettiği Tenerife faciasına kadar havacılık tarihinin en ölümlü kazası olarak kalmıştır. Günümüzde ise üçüncü büyük kazadır.

Bir önceki yazımız olan Kedimizi Nasıl Sevmeliyiz? başlıklı makalemizde Kedi Severken Dikkat Edilmesi Gerekenler, Kedimizi Nasıl Sevmeliyiz? ve Kedinizin Karnına Dokunmayın hakkında bilgiler verilmektedir.